Foråret 2012.

Jeg så et havari !
Lige inden de mere banale hisorier om vores sejlads vil jeg lige fortælle om et havari, som var på nippet til at koste en sejler livet.
Jeg var på færgen fra Marmari på Evia til Rafina på fastlandet for at hente Laila i Athens lufthavn. Det blæste ret voldsomt, utvivlsomt omkring 20 m/s . Kort efter udsejlingen fra havnen opserverer vi en afmastet sejlbåd , som tilsyneladende ikke kunne gå for motor. Båden, (en 43fods Bavaria med belgisk flag) lå ca en mil fra den kyst som den drev ned imod . Den ene mand ombord kæmpede for at få surret masten langsskibs. Færgen reagerede omgående med en voldsom manøvre, og sejlede ned til den nødstedte. Men uvis af hvilken årsag styrede han stævnret mod sejleren uden at gøre forsøg på at få en line over. Jeg stod oppe på brodækket og kunne se skipper og styrmanden inde i styrhuset, begge hæftigt talende i deres mobiltelefoner og stirrende på den arme sejler i kikkert. De manøvrede en del rundt med færgen , dog uden på nogen måde at forsøge undsætning eller i det mindste at give sejleren læ for de ret voldsomme søer.
Belgieren drev hurtigt mod klipperne i læ, og lod sit anker gå for måske være heldig, at det ville gribe inden båden nåede ind. Jeg var dybt rystet over dét jeg så, både sejlerens situation: Han havde ikke en chance for at overleve i brændingen på de klipper,
Og samtidigt kunne jeg se folkene på broen tilsyneladende stå handlingslammet med deres kikkerter. Da sejleren efterhånden lå 100m fra klipperne kom et par mindre fiskedartøjer med fuld fart. Den mindste gik ind til sejleren og fik en line over og fik trukket den ,utvivlsomt, skrækslagne mand væk fra brændingen. 50 meter til, dvs max 2 minutter, så havde båden og sikkert også sejleren været gået tabt i brændingen på de forrevne klipper. Den større fisker tog over på bugseringen, og fik sejlbåden i havn.
Men hvad pokker var jeg vidne til. Færgen havde mindst 15min. til at kunne have givet sejleren assistance. Og havde fiskerene kommer bare et par minutter senere, var katastrofen en realitet.
Enten var folkene på broen af færgen nogle elendige sømænd. Det tror jeg ikke på. De manøvrer færgen med fabelagtig nøjagtighed ved deres havnemanøvrer. Nej! Jeg tror de var mere købmænd end sømænd. Efter international sølov er det ikke ligegyldigt hvem som undsætter en havarist i sådan en ekstrem situation….. Og kan gøre krav på bjergelønnen, som let kan udgører 10% af der bjærgede fartøjs værdi.
Så i stedet for at rederiet skulle tage stikket, var der måske en brormand eller fætter som blev budt til.
Dette var en sand beretning….. med tolkning.

______________________________________________________________________________________________________________________________

30 juni Vikos Marine , Poros:

Så er det desværre slut med at sejle i Grækenland for i år. Det handler om en stor ombygning på vores hus , som der skal bruges nogen til og penge på. Båden er nu sat på land og konserveret og afdækket, så den skal kunne stå til først i april næste år. Aftalen med Antonius , som ejer biksen her er udsætning 10. april. Denne tidlige udsætning prøvede vi i år, og det har bare været en god oplevelse. Godt nok lidt køligt, vandet var kun 17 grader. Vi elsker jo den danske sommer, så ingen problemer her. Til gængæld så giver det faktisk en række fordele: Dels har vi allerede sejlet rigtigt meget og kan vende hjem og begynde forfra med en ny sommer. Men ikke mindst giver det nogle helt andre muligheder for at bruge dagene, med en dagtemperatur mellem 20 og 25 grader. Vi har fået set og mærket det friske Græske forår med blomster og friske krydderdufte, ikke mindst vores ophold på Serifos gav os en hel anden oplevelse ved at kunne gå lange ture i bakkerne, end det vil være tilfældet på denne tid med temperaturer mellem 30 og 35 grader og solen næsten i senit . For sådan nogle nordboere er det ikke et klima man kan agerer i. Temperaturen er så én ting, men nu er det så tid til Meltamien, den nordøstlige sommervind. Sommervind er let underdrevet. Vi taler om vind fra kuling og opefter, ude i Cykladerne som vi har besøgt lidt. Det er ok at det suser lidt, men når man har ligger bundet i havn som jeg gjorde i 10 dage i Karystos på sydspidsen af Evia, så er det lidt kedeligt. Ok vi lejede bil en dag, gik på stranden, gik på café,osv. Men OK sådan er vilkårene her på egnen. Men det er helt klart at det er i det tidlige forår, april, maj vi vil prioterer til næste år.

;

______________________________________

Karistos 17. Juni.
Efter 6 dejlige uger i det Græske forår, var vi hjemme iGudhjem og fejre Lailas 60 års fødselsdag. Men allerede den 10. vendte jeg næsen mod syd til sol og sommer .
“Ladyen” lå som jeg efterlod den på sin mooring . Jeg lappede lidt lak, gjorde rent om læ og købte proviant. Så tog jeg turen til Porto Rafti i viastrædet, for at undersøge mulighederne for at hente Laila . For hun har besluttet sig for at komme et smut i weekenden 22 til 25 juni. Dejligt. Byen er noget skrald, men havnen er ok til omladning nær lufthavnen. Så har jeg været en tur oppe i en lille flække Boufalo på Eviasiden af stredet. Siden fik jeg en forrygende kanetur ned til Karistos hvor jeg nu ligger. Meltamien har sat ind og det ser tilsyneladende ud til st jeg skal blive her en god uges tid. Det blæser som krut og kanel med et sted mellem 15 til25 m/s . Havet uden for havnen ryger som var der ild, alt blafter og skaldre. Stole, parasoller og hatte flyver rundt, men den lille båd ligger perfekt fortøjet og skipper slapper den.

;

________________________________________

Perdika på Aegina 5 maj .
Et dejligt sted på den lille sydmole.

Poros 5. maj.
Vi er lige på gennemrejse i Vores ” hjemhavn” Poros. Det gav os lige mulighed for at se på det årlige megayachtshow , hvor et sted mellem 50 og 70 græske superyachter ligger i havnen. Officielt til udlejning . En overvældende og brutal oplevelse. Er det her problemet eller løsningen på Grækenlands ( og resten af Europas) kvaler ????

Hydra 4. maj
Så er vi atter tilbage i denne mærkværdige havn hvor hvor det gamle Grækenland og det internationale overklasse jetset mødes.

Serifos 3. maj
Vi har tilbragt det meste af en uge på den lille, men utrolig smukke ø, Serifos. Mest på grund af vejret, men også fastholdt af øens charme, duft og blomsterpragt.

28 maj 2012
Vi ligger nu i Cykladernes hovedstad , Ermoupolis. Det er en helt fantastisk by, måske på størrelse med Rønne, men heftig som Nyhavn fredag eftermiddag og smuk og pitoresk som Paris. Vi har været over Kea og Kithnos og fortsætter i eftermiddag de 30 mil til Sirifos.

20. april
Ten hot days of hard backbreaking labour….. Og så er “Lady Betty ” atter fin og på vandet. Malet og ferniseret fra køl til mastetop. Vikos Marine fungerer bare fint. Dejlig stemning til forårsklargøringen, og bragende flinke mennesker som er her.
Nu skal der råsejles i ( desværre kun ) tre uger

Så vi taget hul på en ny sommer 2012.
Efter vinteroplæg hos. Vikos Marine ved Poros er det tid til at få en rundtur i Cykladerne.
“Lady Betty”s position kan du føølge på dette link fra Langtursejlerne. :

___________________________________

Sommeren sluttede sidste år 1. Oktober efter nogle dejlige måneder iGrækenvand. Lady Betty kompå land hos Vikos Marine i Poros.
Vikos-Marine.com

Årets udsejlede distance 711 sømil. Loggen stod på 1100 mil da vi forlod Gudhjem i 2006, dvs at vi har sejlet ca. 5500 mil. siden. ….Og vi har nydt hver eneste af dem.

Efter af have fået båden på vandet den 13 maj, fra Aktion Marina i Preveza,, Grækenland gik turen gået via Lefkas, Nidri, Kalamos,Messilongi, Navpaksos, Trizonia, Galaxiadhi, Corinth Yachtharbour, Corint Canal, Korfos, Aegina og til Poros på østsiden af Pelopones . I slutningen af maj og starten af juni, sejlede vi rundt i farvandet omkring Aigina med et lille smut ud til Kythnos og Kea. Efter at have været i Gudhjem i den varme periode, returnerede vi til Poros, hvor Ladyen havde været på land, og tog i septemper en runde i den Saroniske Golf. Højdepunktet var besøget i den gamle middelalderby Monemvasia, men også sejladsen ned langs Pelopones uspolerede og bjergrige kyst var en helt fantastisk oplevelse. Oplevelsen, af at kunne sejle her i dette smukke Grækenland, gør mig helt ydmyg over for livets tilfældighedder. “Hvorfor er det lige mig, som for lov at opleve det her ? ”

Her er et par snapshots fra sommerens sejltur.

Born to sail……forced to work !

7 Responses to Foråret 2012.

1. Jane Andersen says:

Dear Born to Sail, Forced to Work!,

Really enjoyed the pics especially the cookies! I could almost hear the waves cutting across the bow. We should all be so lucky…

2. Kerry Bellerose says:

Lots of interesting shots, Niels! Well done. 🙂

3. Lars says:

Hej Niels

Hvordan undgår i at Betty tørrer fuldstændigt ud og åbner sig i nådderne, når hun står på land en hel vinter i forholdsvis varmt og tørt klima.
    Vh. Lars

4. Lars Jensen says:

Hej Niels

Hvordan har Lady Bettys klædning klaret at stå på det tørre hele vinteren. Har den åbnet sig meget i nådderne ? Har du gjort noget specielt for at undgå problemet ?

Hilsen Lars

• niels says:

Hej Lars !
      Du må undskylde at jeg er lidt langsom i optrækket. Men jeg har ikke været opmærksom på at du har skrevet på hjemmesiden. Men uanset så har du fat i en væsentlig pointe når det gælder en træbåd på langfart, som tilfældet er med vores “Lady Betty”. Hemmeligheden er egentlig enkel som følger : Klædningen er i fyr, egentlig helt umuligt at styre. Men fidusen er, at træet er helt tørt. Efter et par år på land, for en del år siden, udtørrede klædninger, og jeg benyttede lejligheden til at indfræse splines (trælister ) i nådderne. Så afsleb jeg bunden under vandlinien og gav bunden et lag glas og epoxy (Wesr System ) Dernæst blev hele skroget malet med epoxyprimer ( Light Primer fra Hempel ) Så der er nu en 100% vandtæt barriere mellen vand og træ. Når træet i forvejen er tørt vil den høje temperatur og udtørring ikke påvirke træet negativt. Dertil kommer så, at middelhavsklimaet i sig selv er fugtmæssig afbalanceret i modsætning til Dk. hvor der er store fugtudsving, især i forårsmånederne hvor man typisk har båden åben ved klargøring. Jeg frygtede egentlig, at vinterfugten ville være et problem, da jeg lukker båden hermetisk af (pga. rotteskræk) Men også her kommer den grundlæggende udtørring båden til gode. Efter 6 til 8 måneders oplæg er der ikke den mindste fugt eller muggen lugt inde.
      Dertil er henved 90% af de mindre fiskefartøjer i Middelhavet bygget af træ. Her er det den traditionelle blymønje som er barrieremaling. (Se fotos fra 2011) Et forrygende materiale med en suveræn vedhæftning,…… men desværre en miljømæssig katastrofe. Jeg har selv brugt mønje for en del år siden, og nu her 30 til 40 efter har de både jeg gav mønjen, deres originale maling intakt.
      Konklusion: En velholt, fuldmalet båd kan sagtens klare en tur til de varme lande.
      Mvh. Niels

5. Mats Svensson says:

Hej Niels och Laila!
    Tack för hyggelig samvaro på Serifos omsisten, vi sågs där i början av maj när jag sejlede med min datter. Vi fick några fina avslutande dagar med bl a ankring i Ormos Fikiadha som ni visade oss. Jag antar att ni är hjemme i Gudhjem nu, det ser ut som ni också hade fina dagar efter vi skiljdes åt!
    Det skulle glädja mej att få visa er kallbadhuset i Bjärred som vi talade om. Jag badade senast igår. Hör av er när det blir tillfälle!
    Hilsen/Mats

6. Erling says:

Hej Laila og Niels.
    Har lige siddet og gennemgået hjemmesiden og de dejlige billeder, og så længes jeg efter Gr. igen, men det varer nok et par år inden jeg får lokket Jytte med væk fra børnebørnene.